Feladat-ötletek
Lehet választani az alábbiakból, vagy ha valakiben olvastuk hatására újabb ötlet ébred, akkor avval jelentkezni nálam.
Amit várok: a választott témából egy tömör (max. 10e leütés!), de tartalmas áttekintés, és értékes források bibliográfiailag helyes felsorolása.
Az anyagot emilben várom, doc vagy rtf (de semmiképp sem docx vagy pdf) formában. Határidő rugalmas: akár a vizsgaidőszak végéig.
Tessék beleszámítani azt, hogy szükségem lehet egy-két napra, amíg megnézem és értékelem, továbbá azt is, hogy ha kiegészítést kérnék, arra is maradjon idő.
Bármilyen kérdés esetén emilben is és órán is állok rendelkezésre. Ha emilre valaki nem kap választ két napon belül, ismételje az emilküldést. KEA@turul.banki.hu
A letöltések hatása a film- és zene"ipar"ra
Adatbányászat
Adatbáziskezelők korlátai (táblák, oszlopok, sorok száma; méret; mentés-visszaállítás)
Adatbáziskezelők terhelhetősége
Adatbáziskezelők története
Adatbáziskezelők története: SQL és szabványosítás
Adatmodellezés: házi zenegyűjtemény
Adatmodellezés: házi (digi) fotótár
Adatmodellezés: cédulázás (bibliográfia)
Adatmodellezés: tanulmányi rendszer egyes részei
Az informatikai fejlődés követése vagy figyelmen kívül hagyása egy kisvállalkozásnál
Az interneten terjedő számítógépes játékok hatása a fiatal generációra
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: aláírásdinamika
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: arckép ellenőrzés
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: arcképfelismerés
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: írisz
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: ujjlenyomat
Biometrikus azonosítás lehetőségei, korlátai: hangazonosítás
CASE-eszközök fejlődése
Digitális aláírás az EU-ban
Digitális aláírás az USA-ban
Digitális aláírás Magyarországon
E-kampány - A 2008-as U.S.A. választások és az informatika
A Nagy Testvér figyel: Echelon, Carnivore
Élet a campus licenc nélkül az oktatásban
Ethical hacking
Gazdasági bűnözés és az informatika
Google page rank befolyásolása
Hacker és cracker
Informatikai biztonság: üzleti és szabad szoftverek
Internet- és mobiltelefon szolgáltatás során kezelt és megőrzött adatok Mo-n és az EU-ban
Jelszótörési lehetőségek
Könyvtár kontra e-book, (elektronikus könyvek megjelenésének a hatása a gazdaságra)
Mobiltelefon vezérelhetősége PC-ről
OLAP (OnLine Analytical Processing)
Online marketing és spam
Online zenebolt indításának feltételei
RSA-PGP-SSH
Spam elleni védekezési lehetőségek
Spamküldési lehetőségek
Számítógépes vírusok történeti áttekintése
Szerzői jogok és az internet ma Magyarországon
Szoftverfejlesztés: szerzői jog vagy szabadalmi jog?
Torrent: technika és jog
Vezeték nélküli hálózatok (wifi) biztonsága
FIGYELEM! A kérdésekre adható válaszok nem szükségképpen "tyúklábas" ábra v. -részlet rajzolását jelentik; minden esetben érdemes elgondolkodni az indokláson, magyarázaton is. Nem biztos, hogy egy kérdésre csak egyetlen helyes válasz van.
VIDEOTÉKÁS példa
Ha tékánkban nemcsak kazettán, hanem (bármilyen) másféle hordozón is tartunk és kölcsönzünk filmeket, hogyan kell módosítani az adatmodellt?
A színész és rendező (és zeneszerző) ET-ok összevonhatók-e egy ET-ba,miért?
Ha a színész és a rendező (és a zeneszerző) ET-ok összevonhatók, akkor mi lenne az összevont ET célszerű neve és hogyan módosulna a "tyúklábas" ábra, azt is figyelembe véve, hogy a színész esetében az általa játszott szerep ismerete továbbra is fontos?
Hogyan kell módosítani az adatmodellt, ha szeretnénk az egyes filmek esetében azt az ismeretet is kezelni, hogy milyen nyelve(ke)n beszél, illetve milyen nyelvű felirat(ok) vannak hozzá? Figyelembe kell venni, hogy egy dvd esetében több nyelv és felirat is elképzelhető, míg kazetta esetében egy nyelv, és max. 1 felirat.
Hogyan kell módosítani az adatmodellt, ha a kölcsönzések számlázását is modelleznünk kell?
a) A kölcsönzés díját a film árkategóriája és a kölcsönzés ténylegesidőtartama határozza meg.
b) A kölcsönzés díját a film árkategóriája és a kölcsönzés tényleges időtartama mellett a film újdonsága is befolyásolja: a beérkezése utáni első két hétben +10%-ot kell rászámolni az árkategóriára, utána már nem.
c) Az egységárak idők folyamán változhatnak, viszont ez a körülmény értelemszerűen nem érintheti a korábbi számlázások tárolt adatait.
Hogyan módosítandó adatmodellünk, ha egy hordozón több nyilvántartandó film is lehet (annak ellenére, hogy megbeszéltük: ez nem életszerű)?
ZENEI példa
Hogyan kell módosítani az adatmodellt, ha azt is szeretnénk kezelni, hogy időnként egyes adathordozókat kölcsönadunk haveri körünk és rokonságunk egyes tagjainak?
Hogyan kell módosítani az adatmodellt, ha a kölcsönzés mellett az időnkénti ajándékozásokat is lajstromozni szeretnénk?
Ha egyes hordozóknak saját magunk készítünk egyedi borítót számítógépes eszközökkel, akkor a borítókhoz tartozó egy v. több file hollétét is tárolnunk kell. Hogyan kell módosítani az adatmodellt?
Ha saját magunk is összeállítunk (ötletszerű) válogatásokat, annak lajstromozásához hogyan kell módosítani az adatmodellünket, egyáltalán: kell-e módosítani? Miért?
TANULMÁNYI példa
Tárgyfelmentés esetén a hallgató a kreditpontokat megkapja, osztályzata (egyéb értékelése) azonban nincs. Hogyan kezelné ezt a jelenséget? (Pl. élsportoló mivolta miatt mentesül a testnevelés követelményének, vagy nyelvvizsgája okán a nyelvi követelmények teljesítése alól.)
Tárgybeszámítás esetén a valahol, valamikor már megszerzett eredményét (kreditpont és jegy) fogadják el, mintha itt és most szerezte volna adott tárgyból, de a beszámítás ténye nem hagyható figyelmen kívül. Hogyan kezelné ezt a jelenséget?
Sorolja föl logikus sorrendben azokat a körülményeket, amelyek meghatározzák, hogy adott hallgató adott vizsgaidőszakban mely tárgyakból mely vizsgaalkalmakra jelentkezhet! Vegye figyelembe, hogy az aláírás megszerzésének (vagy a letiltásnak) ténye esetleg csak a vizsgaidőszak első tíz munkanapja után rögzítődik.
Sorolja föl logikus sorrendben azokat a körülményeket, amelyek meghatározzák, hogy adott hallgató adott vizsgaidőszak adott pillanatában mely tárgyakból fizethet UV-díjat!
Ha a hallgató kimerítette a rendelkezésére álló három vizsgalehetőséget valamely tárgyból, kérhet kivételes rektori engedélyt egy negyedik vizsgalehetőségre. Hogyan modellezné ezt, az engedély megadásának v. elutasításának tényével egyetemben?
Az előkövetelmények rendszerét hogyan modellezné, ha feltesszük, hogy:
a) csak a tárgyaknak lehet és egyetlen előkövetelménye (adott másik tárgy eredményes elvégzése)?
b) ha egy tárgy előkövetelményeként több más tárgy eredményes elvégzése is megszabható?
c) ha egyes kurzusoknak is lehet szűkebb előkövetelménye, pl. a tárgyi előkövetelmény eredményére vonatkozóan (adott kurzusba gyűjtenénk azokat, akik az előkövetelményt jó eredménnyel végezték)?
VEGYES FELADATOK
Tej-, tejtermék nagyker vagyunk. A nagy boltláncok központilag is rendelnek tõlünk, de egyes boltok közvetlenül is. (L. tartományfüggés példa.) Hogyan modellezné a kapott megrendeléseket, ha a központok meg az egyes boltok egyenrangú megrendelõk?
Számlázáskor az egységár problémáját már láttuk. Hogyan modellezné az "egyet fizet, hatot kap" akciókat, a mennyiségi árkedvezményt, az egyedi árképzést, a törzskártyás kevezményeket stb.?
Készítsen adatmodellt családfakutatáshoz!
Lásd még (a teljesség igénye nélkül):
Cikk-1 címe
|