A kerékkirály
Nevének eredete:
A név a "velocipéd" (kerékpár) szó első két szótagjának és a latin "rex" (király) szónak az összetételéből származik. Így jelentése értelemszerűen fordítva tehát Kerékkirály.
A háromkerekű autók rövid története
A háromkerekű járművek gyártása az 1920-as években
kezdődött. Az egyszerű olcsó konstrukció, és a variációk sokasága
csábította a gyártókat. Kiemelkedő sporteredményeket is elért az angol Morgan típusú háromkerekű, amelyet J. A. P. gyártmányú motorkerékpár-motor hajtott.
A két világháború közt a gazdasági válság,
a vásárlóerő csökkenése, a nyersanyaghiány miatt több háromkerekű jármű
jelent meg. Csak egy párat említve: TEMPO, THEIS, MOPS, HERCULES,
FRAMO, TATRA és WALTER.
A második világháború
után újból elkezdték a háromkerekűek gyártását. Erre a döntésre a
nyersanyaghiány, gyenge vásárlóerő, és a szerény műszaki háttér
kényszeríttette a gyártókat. Ebből a korszakból megemlíthetjük a német BMW-t és Zündappot stb.
Csehszlovákiában a negyvenes évek végén és az ötvenes évek
elején rengeteg volt az amatőr készítésű közlekedési eszköz és a kis
sorozatú gyártás is gyakori volt. Így keletkezett a KREIBICH, TRIGA
Tripolino, JAB. Sokszor a saját kezű járműkészítés egyszerűbb volt,
mint az állami szervektől beszerezni a vásárlási engedélyt és kivárni a
hivatalos sorrendet.
A bevezető végére elérkeztünk az Oskar/Velorex keletkezéséhez, mely a szocializmus gazdasági fejlődésének kezdetén indult, amikor még nem voltak érvényesek a sorozatgyártás
szabályai. Nem volt összhangban a gyártás az igényekkel. Ezért sokszor,
hogy a gyártás folyamatossága biztosítva legyen, abból dolgoztak, ami
éppen beszerezhető volt. A fejlesztés párhuzamosan ment a gyártással.
Így történt, hogy az Oskar 54-es típusra szerelték a ČZ 150 és a JAWA
250-es kerekeit egyidejűleg. A kerekek néha barnára voltak festve, néha
alumíniumból készültek, de megjelentek krómozottak, vagy JAWA-pirosra
festettek. A magas és az alacsony alvázak is gyakran váltották egymást,
így a változtatás időpontját csak tájékoztató jellegűnek szabad
értelmezni. A különböző változtatások a karosszérián (csővázon) sokszor
a hegesztők műve volt, ezért azonos két darab nem található. A
hegesztési munkákat többnyire nők végezték. Ugyanez vonatkozik a
fényszórókra is. Egyidejűleg szerelték a nagy és a kis fényszórókat, de
megjelentek az aszimmetrikus fényszórók is.
A Velorex fejlődésének története
František Stránský (1914 - 1954) és öccse, Mojmír Stránský 1924. június 29. - ) eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak Parníkban Česká Třebová mellett. A fiatalabb fiú az idősebb inasa is volt egyben.
1936-ban
megtetszett nekik a Morgan háromkerekű. Elkezdtek gondolkodni egy olcsó
háromkerekű jármű megépítésén, mely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt. Ezt a szerkezetet a fiatalok és a szegényebbek részére szánták. 1938-ban vállalkozást alapítottak MOTO-VELO-sport néven.
1943-ban elkészült az első prototípus, mely alumíniumlemezzel bevont csőváz főleg kerékpáralkatrészből összeállított jármű volt. Cseh nyelven a tengely os, a kocsi kára, -káré. Így keletkezett az Oskar
elnevezés. Az Oskar iránt nagy volt az érdeklődés, de az alulméretezett
biciklikerekek és más alkatrészek nem bírták a terhelést. Fokozatosan
az alkatrészeket helyettesítették motorbicikli alkatrészekkel.
Különböző motortípusokat próbáltak ki az Oskar meghajtására.
1945-ben
kibéreltek egy műhelyt az út mellett Česká Třebovában. Itt gyártották
le az első sorozatot az Oskarból. A praktikus rezgésmentes csővázat
először szerelőruha anyagával vonták be, ami a mai farmeranyaghoz volt
hasonló, de azt hamarosan a vízálló vászon, majd a műbőr váltotta fel.
3 darabot 150 cm3-es CZ, 3 darabot 300 cm3-es PAL, 6 darabot 250 cm3-es
JAWA motor hajtott. A 300 cm3-es PAL motor eredetileg egyhengeres 6
lóerős stabil motor volt, mezőgazdasági felhasználásra, melyen rajta
volt a hűtés és egy különálló sebességváltó szekrény.
A
próbagyártás után elkezdtek gondolkodni a sorozatgyártáson, de ebben az
időben egyesítették a motorkerékpár és az autógyártást. Az autógyártást
Kopřivnicébe és Mladá Boleslavba összpontosították. A motorkerékpárokat csak a JAWA és a ČZ
gyárthatta, ezért a háromkerekűt egy könnyű járműként sorolták be a
rokkantak számára. Így adómentesen gyárthattak. A háromkerekű ára fele
volt a motorkerékpár árának.
1950. május 9-én volt Prágában
az első motorkerékpár- és könnyűjármű-verseny, melyen részt vett a
Stránský testvérpáros is. František egy JAWA 250 cm3-es motorral
ellátott 21-es rajtszámú Oskarral és Mojmír egy DKW
350-es motorral ellátott 34-es rajtszámú Oskarral. A versenyen 29 saját
gyártású jármű vett részt. Mojmír több mint 85 km/h átlagsebességet ért
el. Ezért tiszteletbeli elismerést kapott. Magasan volt értékelve
mindkét Oskar a szép kézműves munkáért a konstrukció életképességéért
és a hosszabb távokra való kihasználhatóságáért. Az Oskarban ki volt
próbálva a Tigris tank 600 cm3-es kétütemű motorja
is, melyet a háború alatt szereztek, de a műszaki bonyolultsága és
nehézkes kiszolgálása miatt ezt a prototípust kisteherautóvá
alakították át.
1950-ben a párt úgy döntött a Stránsky-fivérek üzemét beolvasztja a VELO gyártási szövetkezetbe, mely Hradec Královéban székelt, s amelyet 2 évvel később Velorex Gyártási Szövetkezetté
kereszteltek. Itt kisebb sorozatokban gyártották az Oskarokat 250
cm3-es JAWA motorral. A nem megfelelő gyártási körülmények és a növekvő
érdeklődés miatt a gyártást Parníkból áthelyezték Solnicebe (ejtsd: Szolnyice), az Orlicei hegyekbe. Ide költözött a két Stránský-fivér is a hat alkalmazottjukkal együtt. Ebben az évben 120 darab Oskar 54-est gyártottak le.
1952-ben már 180 darabot gyártottak. Ebben az évben az első futóművet is alacsonyabbra helyezték. 1954-ben 80 alkalmazott már havi 40 darabot gyártott.
1954-ben sok esemény történt. Január 21-én Frantisek Stránsky megcsúszott egy prototípussal a jeges úton és a súlyos fejsérüléseibe nemsokára belehalt.
Megváltoztatták
az első kerék és a hátsókerék lengőkarjainak felfüggesztését. Megjelent
a sorozatgyártásban is az ívelt hosszú tető. Megkezdték az előre-
hátramenet mechanikus kapcsolónak a beépítését.
1955-ben kezdték a 19-es ČZ (ejtsd: CS-Z) kerekeket felváltani a 16-os JAWA kerekek. Mojmír Stránský nem volt hajlandó belépni a kommunista pártba,
ezért elbocsátották. Ebben az időben már elkezdték beépíteni a JAWA 350
cm3-es motorokat. A következő évben az Oskar 54 nevet megváltoztatják a
későbbi Velorexre. Az első új név a 19-es kerekek megszűnésével jelenik
meg. A Velorexek a kerékről kapták a 16-os típusszámot (Velorex 16).
1959-ben rekordot döntöttek. Az üzem havonta 120 darab Velorex 16-ot gyártott.
1961-ben befejezték az új üzem építését, amely Rychňove nad Knežnouban volt. A gyártás átköltözött az új műhelybe. Solnicen szerelték össze továbbra is a Velorexeket és kibővítik a tevékenységüket egy kárpitos műhellyel.
1963-ban
nagy változtatások történnek a Solnice-i gyártási programban. Januárban
elkezdték a 16-os típusba szerelni a ČZ 175-ös (ejtsd: CS-Z) motort.
Márciusban a 16-os típusokat már JAWA 350-es 572-es típusú motorral is
szerelték. Mindkét típus elektromos önindítóval volt ellátva. Ebben az
évben befejezték a JAWA 250-es motor beépítését. A 8,5 lóerős motor
teoretikusan és praktikusan is megfelelt a rokkantkocsikra támasztott
igényeknek, mert a maximális sebességük 30 km/órára volt korlátozva.
A 16/350-es típust 1968-ban
lényeges újításokon esett át. Ekkor kezdték beépíteni az 572-3-as
típusjelű motort. Megváltozik a jobboldali motorblokk, melybe egyenesen
beépül a dinamó-önindító. A motor silent blokkokként szerelődött, amit
lehetővé tette a hidraulikus tengelykapcsoló beépítése.
1970-ben
kezdték használni a kétküllős kormányt. A hátsó keréktartó lengőkart
ellátták a jobboldalon is egy lengéscsillapítóval, mert az eddigi
gyártásban alkalmazott egyetlen baloldali lengéscsillapítóval a villa
mindig megcsavarodott.
1971
szeptemberében befejeződött a háromkerekűek gyártása. Novemberben
beindult a négykerekűek gyártása 435-0 típusszám alatt. Ezekbe már JAWA
350 572-04-es típusú motorokat szereltek. Az év végéig 50 darabot
gyártottak le. A 435-ös típusnak kellett volna felváltania a
háromkerekűeket, de azok nem szereztek akkora hírnevet, mint a
háromkerekűek. Nem volt jó gondolat a négykerekűek gyártása. Ebben az
időben a csehszlovák autóipar is nagyot fejlődött. A négykerekűek már
más elbírálás alá estek, nem tudták felvenni a versenyt az olyan
típusokkal, mint például a Trabant.
Nagyon sok volt a konstrukciós hibájuk. A gyártás közben rengeteg volt
a változtatás. A hibák arra kényszeríttették a szövetkezetet, hogy 1973-ban
leálljanak a gyártással. A 435-0-ás típusból mindössze 1380 darab lett
legyártva. A Solnice-i gyártást nem tudta megmenteni a 435-D típus sem,
amely üvegszálas műanyagból készült és hasonlított a Fiat 500-asra. Próbálkoztak riksák készítésével is, de hiába. Így a gyártás végleg befejeződött.
Továbbra is fenntartották az alkatrészgyártást az eddigi típusokra, és más termékek gyártásába kezdtek. Az 1980-as években érdeklődött India
a háromkerekűek iránt. Szerette volna megvásárolni a gyártási
programot, de sajnos már csak a műszaki dokumentációt találták a
gyárban a készülékek és berendezések ekkorra már eltűntek. Ezért az
üzlet nem jöhetett létre.
1995-ben több Velorex-klub létezett Csehországban és Európában. Rendszeresen összegyűlnek és szervezett találkozókat tartanak Boskoviceben, Lipnice nad Sázavouban, Magyarországon és más helyeken.
Statisztika:
Gyártott típusok
Model |
db |
Oskar 54 , Velorex Oskar, Velorex 16/250 |
2 500 |
Velorex 16/175 |
800 |
Velorex 16/350 |
12 000 |
Négykerekű 435-0 |
1 380 |
Becslések szerint a termelés felét exportálták a KGST országaiba (Bulgária, Kelet-Németország, Lengyelország, Magyarország).
Típusok és technikai paraméterek
- speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
- két üléses,
- motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
- fogyasztás: 3.6 l/100 km,
- önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
- hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.25 m.
|
Oskar 54
|
- speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
- két üléses,
- motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
- fogyasztás: 3.6 l/100 km,
- önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
- hossz: 3.25 m, szél: 1.38 m, mag: 1.25 m.
|
Oskar 16/250
|
- speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
- két üléses,
- motorkerékpár motor ČZ 175 - 505, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 171,8 cm3, 8.5 HP with 4,500 rpm,
- fogyasztás: 5 l/100 km,
- önsúly: 290 kg összsúly: max 490 kg,
- hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.
|
Velorex 16/175
|
- speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
- két üléses,
- motorkerékpár motor Jawa 350 - 572, két ütem, két henger, erőltetett levegő frissítő, 350 cm3,
- max sebesség: 60 km/h (max 85 km/h),
- önsuly: 310 kg összsúly: max 500 kg,
- hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.
|
Velorex 16/350
|
- négy kerék, két üléses,
- motor Jawa 350/572, erőltetett levegő frissítő, 17 HP with 4,750 rpm,
- önsúly: 385 kg összsúly: max 585 kg,
- fogyasztás: 6.5 l/100 km,
- max sebesség: 80 km/h,
- hossz: 2.89 m, szél: 1.15 m, mag: 1.365 m.
|
Velorex 453-0
|
A gyártócég ma:
A kilencvenes években a Solnice-i üzem kivált a hradcai egységből. Ma ASV Solnice v. d.
néven autók műszaki ellenőrzését végzi, továbbra is varrja a régebben
gyártott Velorexekre a huzatokat és részegységeket gyárt a Škoda auto a. s. Mladá Boleslav részére.
további régi képek itt...