Klubról
CélkitűzéseA 3 kerék történeteVelorex makettRegisztrációs adatlap letöltése
Technika
Robbantott ábrákTechnikai információk 16/250Technikai információk 16/350Technikai információk 16/435Autó-Motor újság jótanácsok
Túrák
Túrák, események 2003
LipniceMátra
Túrák, események 2004
Boskovice VIII.Szoci autó találkozóI. Balatoni taliRTL riportGrant úrnálEgri kirándulás
Túrák, események 2005
Börzsönyi bejáratásBoskovice IX.II: Balatoni taliFóti veterán versenyLipnice + Prága túraMillenáris az ívenTV2 riportKorai Öröm video forgatás
Túrák, események 2006
Boskovice XIII. Balatoni nyaralásLipnice nad sazavauJászszentandrásonBörzsönyi kirándulás
Túrák, események 2007
Boskovice XI.MZ találkozóIV: Balatoni találkozóLipniceFóti veterán versenyUtolsó túra
Túrák, események 2008
Sivatagi velorexMotoros napSiciliaBoskovice XII.Vespa tali VerőceV. Balatoni taliLipnicePaks Paripa taliBrno börze
Túrák, események 2009
New ItemNew ItemNew ItemNew ItemNew ItemNew ItemNew ItemNew Item
Média
KépekKépek túráinkrólKépek régiFelújításSajtó cikkekVideókRólunk készültekEgyéb videók
Tagok
TagokSzimpatizánsok
FórumokPartnerek
Egyéb velorexes oldalakPartner oldalakÉrdekes lapok
Kapcsolat 
veloREX klub

Fórum, csevegés a velorexről!   olvasó

Történet

Plants: image 4 0f 6 thumb

A kerékkirály

 

Nevének eredete:

A név a "velocipéd" (kerékpár) szó első két szótagjának és a latin "rex" (király) szónak az összetételéből származik. Így jelentése értelemszerűen fordítva tehát Kerékkirály.

A háromkerekű autók rövid története

A háromkerekű járművek gyártása az 1920-as években kezdődött. Az egyszerű olcsó konstrukció, és a variációk sokasága csábította a gyártókat. Kiemelkedő sporteredményeket is elért az angol Morgan típusú háromkerekű, amelyet J. A. P. gyártmányú motorkerékpár-motor hajtott.

A két világháború közt a gazdasági válság, a vásárlóerő csökkenése, a nyersanyaghiány miatt több háromkerekű jármű jelent meg. Csak egy párat említve: TEMPO, THEIS, MOPS, HERCULES, FRAMO, TATRA és WALTER.

A második világháború után újból elkezdték a háromkerekűek gyártását. Erre a döntésre a nyersanyaghiány, gyenge vásárlóerő, és a szerény műszaki háttér kényszeríttette a gyártókat. Ebből a korszakból megemlíthetjük a német BMW-t és Zündappot stb.

Csehszlovákiában a negyvenes évek végén és az ötvenes évek elején rengeteg volt az amatőr készítésű közlekedési eszköz és a kis sorozatú gyártás is gyakori volt. Így keletkezett a KREIBICH, TRIGA Tripolino, JAB. Sokszor a saját kezű járműkészítés egyszerűbb volt, mint az állami szervektől beszerezni a vásárlási engedélyt és kivárni a hivatalos sorrendet.

A bevezető végére elérkeztünk az Oskar/Velorex keletkezéséhez, mely a szocializmus gazdasági fejlődésének kezdetén indult, amikor még nem voltak érvényesek a sorozatgyártás szabályai. Nem volt összhangban a gyártás az igényekkel. Ezért sokszor, hogy a gyártás folyamatossága biztosítva legyen, abból dolgoztak, ami éppen beszerezhető volt. A fejlesztés párhuzamosan ment a gyártással. Így történt, hogy az Oskar 54-es típusra szerelték a ČZ 150 és a JAWA 250-es kerekeit egyidejűleg. A kerekek néha barnára voltak festve, néha alumíniumból készültek, de megjelentek krómozottak, vagy JAWA-pirosra festettek. A magas és az alacsony alvázak is gyakran váltották egymást, így a változtatás időpontját csak tájékoztató jellegűnek szabad értelmezni. A különböző változtatások a karosszérián (csővázon) sokszor a hegesztők műve volt, ezért azonos két darab nem található. A hegesztési munkákat többnyire nők végezték. Ugyanez vonatkozik a fényszórókra is. Egyidejűleg szerelték a nagy és a kis fényszórókat, de megjelentek az aszimmetrikus fényszórók is.

A Velorex fejlődésének története

František Stránský (1914 - 1954) és öccse, Mojmír Stránský 1924. június 29. - ) eredetileg kerékpárjavítással foglalkoztak Parníkban Česká Třebová mellett. A fiatalabb fiú az idősebb inasa is volt egyben.

1936-ban megtetszett nekik a Morgan háromkerekű. Elkezdtek gondolkodni egy olcsó háromkerekű jármű megépítésén, mely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt. Ezt a szerkezetet a fiatalok és a szegényebbek részére szánták. 1938-ban vállalkozást alapítottak MOTO-VELO-sport néven.

1943-ban elkészült az első prototípus, mely alumíniumlemezzel bevont csőváz főleg kerékpáralkatrészből összeállított jármű volt. Cseh nyelven a tengely os, a kocsi kára, -káré. Így keletkezett az Oskar elnevezés. Az Oskar iránt nagy volt az érdeklődés, de az alulméretezett biciklikerekek és más alkatrészek nem bírták a terhelést. Fokozatosan az alkatrészeket helyettesítették motorbicikli alkatrészekkel. Különböző motortípusokat próbáltak ki az Oskar meghajtására.

1945-ben kibéreltek egy műhelyt az út mellett Česká Třebovában. Itt gyártották le az első sorozatot az Oskarból. A praktikus rezgésmentes csővázat először szerelőruha anyagával vonták be, ami a mai farmeranyaghoz volt hasonló, de azt hamarosan a vízálló vászon, majd a műbőr váltotta fel. 3 darabot 150 cm3-es CZ, 3 darabot 300 cm3-es PAL, 6 darabot 250 cm3-es JAWA motor hajtott. A 300 cm3-es PAL motor eredetileg egyhengeres 6 lóerős stabil motor volt, mezőgazdasági felhasználásra, melyen rajta volt a hűtés és egy különálló sebességváltó szekrény.

A próbagyártás után elkezdtek gondolkodni a sorozatgyártáson, de ebben az időben egyesítették a motorkerékpár és az autógyártást. Az autógyártást Kopřivnicébe és Mladá Boleslavba összpontosították. A motorkerékpárokat csak a JAWA és a ČZ gyárthatta, ezért a háromkerekűt egy könnyű járműként sorolták be a rokkantak számára. Így adómentesen gyárthattak. A háromkerekű ára fele volt a motorkerékpár árának.

1950. május 9-én volt Prágában az első motorkerékpár- és könnyűjármű-verseny, melyen részt vett a Stránský testvérpáros is. František egy JAWA 250 cm3-es motorral ellátott 21-es rajtszámú Oskarral és Mojmír egy DKW 350-es motorral ellátott 34-es rajtszámú Oskarral. A versenyen 29 saját gyártású jármű vett részt. Mojmír több mint 85 km/h átlagsebességet ért el. Ezért tiszteletbeli elismerést kapott. Magasan volt értékelve mindkét Oskar a szép kézműves munkáért a konstrukció életképességéért és a hosszabb távokra való kihasználhatóságáért. Az Oskarban ki volt próbálva a Tigris tank 600 cm3-es kétütemű motorja is, melyet a háború alatt szereztek, de a műszaki bonyolultsága és nehézkes kiszolgálása miatt ezt a prototípust kisteherautóvá alakították át.

1950-ben a párt úgy döntött a Stránsky-fivérek üzemét beolvasztja a VELO gyártási szövetkezetbe, mely Hradec Královéban székelt, s amelyet 2 évvel később Velorex Gyártási Szövetkezetté kereszteltek. Itt kisebb sorozatokban gyártották az Oskarokat 250 cm3-es JAWA motorral. A nem megfelelő gyártási körülmények és a növekvő érdeklődés miatt a gyártást Parníkból áthelyezték Solnicebe (ejtsd: Szolnyice), az Orlicei hegyekbe. Ide költözött a két Stránský-fivér is a hat alkalmazottjukkal együtt. Ebben az évben 120 darab Oskar 54-est gyártottak le.

1952-ben már 180 darabot gyártottak. Ebben az évben az első futóművet is alacsonyabbra helyezték. 1954-ben 80 alkalmazott már havi 40 darabot gyártott.

1954-ben sok esemény történt. Január 21-én Frantisek Stránsky megcsúszott egy prototípussal a jeges úton és a súlyos fejsérüléseibe nemsokára belehalt.

Megváltoztatták az első kerék és a hátsókerék lengőkarjainak felfüggesztését. Megjelent a sorozatgyártásban is az ívelt hosszú tető. Megkezdték az előre- hátramenet mechanikus kapcsolónak a beépítését.

1955-ben kezdték a 19-es ČZ (ejtsd: CS-Z) kerekeket felváltani a 16-os JAWA kerekek. Mojmír Stránský nem volt hajlandó belépni a kommunista pártba, ezért elbocsátották. Ebben az időben már elkezdték beépíteni a JAWA 350 cm3-es motorokat. A következő évben az Oskar 54 nevet megváltoztatják a későbbi Velorexre. Az első új név a 19-es kerekek megszűnésével jelenik meg. A Velorexek a kerékről kapták a 16-os típusszámot (Velorex 16).

1959-ben rekordot döntöttek. Az üzem havonta 120 darab Velorex 16-ot gyártott.

1961-ben befejezték az új üzem építését, amely Rychňove nad Knežnouban volt. A gyártás átköltözött az új műhelybe. Solnicen szerelték össze továbbra is a Velorexeket és kibővítik a tevékenységüket egy kárpitos műhellyel.

1963-ban nagy változtatások történnek a Solnice-i gyártási programban. Januárban elkezdték a 16-os típusba szerelni a ČZ 175-ös (ejtsd: CS-Z) motort. Márciusban a 16-os típusokat már JAWA 350-es 572-es típusú motorral is szerelték. Mindkét típus elektromos önindítóval volt ellátva. Ebben az évben befejezték a JAWA 250-es motor beépítését. A 8,5 lóerős motor teoretikusan és praktikusan is megfelelt a rokkantkocsikra támasztott igényeknek, mert a maximális sebességük 30 km/órára volt korlátozva.

A 16/350-es típust 1968-ban lényeges újításokon esett át. Ekkor kezdték beépíteni az 572-3-as típusjelű motort. Megváltozik a jobboldali motorblokk, melybe egyenesen beépül a dinamó-önindító. A motor silent blokkokként szerelődött, amit lehetővé tette a hidraulikus tengelykapcsoló beépítése.

1970-ben kezdték használni a kétküllős kormányt. A hátsó keréktartó lengőkart ellátták a jobboldalon is egy lengéscsillapítóval, mert az eddigi gyártásban alkalmazott egyetlen baloldali lengéscsillapítóval a villa mindig megcsavarodott.

1971 szeptemberében befejeződött a háromkerekűek gyártása. Novemberben beindult a négykerekűek gyártása 435-0 típusszám alatt. Ezekbe már JAWA 350 572-04-es típusú motorokat szereltek. Az év végéig 50 darabot gyártottak le. A 435-ös típusnak kellett volna felváltania a háromkerekűeket, de azok nem szereztek akkora hírnevet, mint a háromkerekűek. Nem volt jó gondolat a négykerekűek gyártása. Ebben az időben a csehszlovák autóipar is nagyot fejlődött. A négykerekűek már más elbírálás alá estek, nem tudták felvenni a versenyt az olyan típusokkal, mint például a Trabant. Nagyon sok volt a konstrukciós hibájuk. A gyártás közben rengeteg volt a változtatás. A hibák arra kényszeríttették a szövetkezetet, hogy 1973-ban leálljanak a gyártással. A 435-0-ás típusból mindössze 1380 darab lett legyártva. A Solnice-i gyártást nem tudta megmenteni a 435-D típus sem, amely üvegszálas műanyagból készült és hasonlított a Fiat 500-asra. Próbálkoztak riksák készítésével is, de hiába. Így a gyártás végleg befejeződött.

Továbbra is fenntartották az alkatrészgyártást az eddigi típusokra, és más termékek gyártásába kezdtek. Az 1980-as években érdeklődött India a háromkerekűek iránt. Szerette volna megvásárolni a gyártási programot, de sajnos már csak a műszaki dokumentációt találták a gyárban a készülékek és berendezések ekkorra már eltűntek. Ezért az üzlet nem jöhetett létre.

1995-ben több Velorex-klub létezett Csehországban és Európában. Rendszeresen összegyűlnek és szervezett találkozókat tartanak Boskoviceben, Lipnice nad Sázavouban, Magyarországon és más helyeken.

Statisztika:

Gyártott típusok
Model db
Oskar 54 , Velorex Oskar, Velorex 16/250 2 500
Velorex 16/175 800
Velorex 16/350 12 000
Négykerekű 435-0 1 380

Becslések szerint a termelés felét exportálták a KGST országaiba (Bulgária, Kelet-Németország, Lengyelország, Magyarország).

Típusok és technikai paraméterek

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
  • fogyasztás: 3.6 l/100 km,
  • önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.25 m.

Oskar 54

Oskar 54

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 250, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 248.5 cm3, 9 HP with 4,250 rpm,
  • fogyasztás: 3.6 l/100 km,
  • önsúly: 205 kg összsúly: max 395 kg,
  • hossz: 3.25 m, szél: 1.38 m, mag: 1.25 m.

Oskar 16/250

Oskar 16/250

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor ČZ 175 - 505, két ütem, egy henger, erőltetett levegő frissítő, 171,8 cm3, 8.5 HP with 4,500 rpm,
  • fogyasztás: 5 l/100 km,
  • önsúly: 290 kg összsúly: max 490 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.

Velorex 16/175

Velorex 16/175

  • speciális autó kizárólag mozgássérültek részére,
  • két üléses,
  • motorkerékpár motor Jawa 350 - 572, két ütem, két henger, erőltetett levegő frissítő, 350 cm3,
  • max sebesség: 60 km/h (max 85 km/h),
  • önsuly: 310 kg összsúly: max 500 kg,
  • hossz: 3.1 m, szél: 1.4 m, mag: 1.24 m.

Velorex 16/350

Velorex 16/350

  • négy kerék, két üléses,
  • motor Jawa 350/572, erőltetett levegő frissítő, 17 HP with 4,750 rpm,
  • önsúly: 385 kg összsúly: max 585 kg,
  • fogyasztás: 6.5 l/100 km,
  • max sebesség: 80 km/h,
  • hossz: 2.89 m, szél: 1.15 m, mag: 1.365 m.

Velorex 435-0

Velorex 453-0

A gyártócég ma:

A kilencvenes években a Solnice-i üzem kivált a hradcai egységből. Ma ASV Solnice v. d. néven autók műszaki ellenőrzését végzi, továbbra is varrja a régebben gyártott Velorexekre a huzatokat és részegységeket gyárt a Škoda auto a. s. Mladá Boleslav részére.

további régi képek itt...

készítette: Hurvinka dátum: | 2003.07.02.
 
 
 

 

Írj levelet Nekünk!Buchala Attila levélLodi Károly levélGlasza Gergely levél

Keresés a velorexklub.hu oldalon

mystat Google PageRank Keresned sem kell! freeaudit.hu

Vissza a lap elejére.

fejlesztők: hurvinek, svejk, bobek Minden jog fenntartva veloREX klub hungary